The hand that rocks the cradle is the hand that rules the world.


Why don't you eat your octopus ? :')
Write by Mrs NorSalihah on Monday, 21 October 2013 | 2 comments

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم



Assalamualaikum wbt.
Dah tengok vid kat atas tu ? Sedih kan ?
Allah SWT tidak melarang kita daripada makan makanan yg halal di makan termasuklah haiwan seperti ikan, udang, ayam, daging lembu, daging kambing & etc. Yang penting, bila menyembelih hendaklah tidak menyeksa binatang itu. Seperti bila menyembelih lembu @ kambing haruslah menggunakan pisau yg tajam dan putus urat marih setelah disembelih.

Dialog budak tu dgn ibunya ( in BM )

Anak: Okay ?
Ibu   : Okay, sekarang mkn sotong tu.
Anak: Okay. Sotong ni bukan sotong betul kan ?
Ibu   : Tak.
Anak: Jd ia x b'cakap dan tidak mempunyai kepala kan ? Jadi mana kepalanya ?
Ibu   : Ia tak ada kepala. Sotong ni dah kena potong, yg ni saja tinggal.
Anak: Oh. Jadi kepalanya ada di laut ?
Ibu   : Ia ada di pasar ikan.
Anak: Jadi ada org potong kepalanya ? Mcm ni ?
Ibu   : Ya.
Anak: Kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan sotong tu.
Anak: Tapi, kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan. Mereka potong sama mcm ayam.
Anak: Huh ? Ayam ? Tiada siapa yg makan ayam !
Ibu   : Tiada siapa yang makan ayam ?
Anak: Mereka adalah haiwan :)
Ibu   : Jadi skrg, makan kentang kamu.
Anak: Hanya kentang dan nasi.
Ibu   : Ya.
Anak: Sotong tu haiwan. Semua tu haiwan. Ikan itu haiwan, sotong itu haiwan, ayam itu haiwan, lembu itu haiwan, khinzir itu haiwan.
Ibu   : Ya.
Anak: Jadi, bila kita mkn haiwan, mereka mati !
Ibu   : Benar.
Anak: Kenapa ?
Ibu   : Supaya kita boleh makan syg.
Anak: Tapi kenapa mereka harus mati ? Saya tak suka mereka mati. Saya suka apabila mereka berdiri dgn kaki mereka dan gembira.
Ibu   : Baiklah. Jadi lepas ni kita tak payah makan daging lg, okay ?
Anak: Okay. Mereka adalah haiwan. Kita seharusnya menjaga, bukannya makan mereka.
Ibu   : Benar, anakku. Makan nasi dan kentang kamu.
Anak: Okay. Kenapa ibu menangis ?
Ibu   : Ibu tak menangis. Ibu tersentuh saja.
Anak: Jadi saya buat perkara baik ?
Ibu   : Sekarang kamu makan. Tapi tak payah risau tentang makan sotong itu, okay ?
Anak: Okay.

:: Tersentuh jga tgk gelagat budak tu :') Nak tgk view vid ni yg lebih okay ? Klik SINI .





FUTURE
PAST